september 30, 2022

Hvad er et packshot? Og hvorfor er det vigtigt?

By Jette Ida Frederiksen

Et ordsprog lyder, at et billede siger mere end tusind ord. Men udsagnet er mere end bare en talemåde. Faktisk er det videnskabeligt bevist, at vi mennesker opfatter et billede mange gange hurtigere end skrevne ord. Derfor spiller fotografering en helt central rolle i markedsføring.

 

Hvad er et packshot?

Det er her, at packshots kommer ind i billedet. Packshots er den professionelle betegnelse for produktbilleder, som er et af de allermest vigtige elementer i reklamer. Den kommercielle branche er dybt afhængig af gode packshots, der skaber blikfang ude blandt kunderne. Derfor er det at tage packshots ikke helt ligetil. Det er en kunstart at få produkter til at fremstå fra deres allerbedste side.

 

Ikke bare et tryk på et knap

Packshots kræver fotografisk ekspertise og viden om vinkler, lyssætning og komposition. Ofte bliver packshots skudt i et studie, og der kan derfor ikke gøres brug af det naturlige sollys. Af denne grund skal du som fotograf have styr på, hvordan du skaber et lysindfald, som ser naturligt ud. Det er samtidigt vigtigt, at du er bevidst om, hvordan produktet skal fremstilles. De rette kvaliteter skal være fremtrædende på dit packshot. En herreparfume skal for eksempel gerne udstråle maskulinitet på dine billeder, mens en andesteg skal få tænderne til at løbe i vand. Som packshot-fotograf skal du indfange en bred vifte af forskellige udtryk og stemninger. Generelt kan det dog siges, at en neutral baggrund er at foretrække, så produktet får fokus.